ارور ۴۰۳ و راه حل‌های مقابله با آن

یکی از محدودیت‌هایی که برنامه نویس های ایرانی باهاش سروکله می زنن ارور لعنتی 403 هست که درست وقتی همه چیز داره حل می‌شه جلوی راه برنامه‌نویس رو سد می‌کنه

ارور ۴۰۳ و راه حل‌های مقابله با آن

محاله برنامه‌نویس ایرانی بتونید پیدا کنید که با ارور ۴۰۳ دست به یقه نشده باشه. این ارور گاهی وقت‌ها اونقدر روی اعصاب آدم رژه می‌ره که غیر از خرد کردن کامپیوتر راه حل دیگه‌ای به ذهن آدم نمی‌رسه.

داستان ارور ۴۰۳ خیلی ساده است. شما اجازه دسترسی به محتوا مورد نظر را ندارید. این ارور به خاطر محدودیت های مربوط به تحریم ایرانه که وقتی با IP ایران سعی می‌کنید صفحه ای رو باز کنید باهاش مواجه می‌شوید. یعنی سایت یا سرویس مورد نظر، بعد از کنترل IP شما اون رو توی رنج IP های ایران تشخیص داده و طبق قوانین مربوط به تحریم دسترسی شما رو محدود کرده. (البته ناگفته نماند که ارور ۴۰۳ ممکنه به خاطر سیستم احراز هویت و سطح دسترسی یک سامانه هم باشه ولی مورد بحث ما مربوط میشه به جایی که سرویسی به خاطر تحریم برای ایرانی ها محدود شده)

با این اوصاف برنامه نویس ها علاوه بر محدودیت‌های فیلترینگ که از کشور خودمون اعمال میشه با محدودیت دیگه ای مثل همین فیلترینگ مواجه هستن که از کشورهای دیگه علیه ایرانی ها اعمال میشه و باید از سد هردو بگذرند.

این محدودیت ها معمولا برای برنامه نویس‌های اندروید توی آپدیت sdk  اندروید استودیو رخ می‌ده و باعث میشه برای آپدیت به مشکل بخورند. برای سینک شدن اولیه gradle هم همین مشکل پیش میاد. شاید فکر کنید خیلی ساده می‌شه از سرویس های دور زدن فیلترینگ که به صورت رایگان عرضه می‌شه برای این مورد هم استفاده کرد ولی به دلیل کندی سرعت و بالا بودن حجم sdk ها و ... استفاده از این روش‌ها راه حل خوبی نیست و ممکنه وقت زیادی از شما بگیره. راه حل جایگزین استفاده از سرویس های غیررایگان هست که گرچه باید برای آن هزینه ای صرف کرد ولی از اتلاف وقت و ترافیک اینترنت جلوگیری میکند. توجه داشته باشید که هنگام آپدیت اگر اتصال قطع شود فرایند دوباره از اول شروع می شود. ضمنا تنظیمات مربوطه را میتوان در بخش تنظیمات پراکسی اندروید استودیو اعمال کرد تا هنگام باز شدن نرم افزار به صورت پیشفرض از درگاه مشخص شده و با ip خارج از کشور متصل شود.

 

اما برنامه نویس های وب با محدودیت دیگه ای دست و پنجه نرم می کنن که مقداری پیچیده تر از  مورد قبلی است. مشکل این دسته از برنامه نویس ها معمولا هنگام کار با سرور رخ می دهد. زمانی که از یک سرور ایرانی برای استفاده از یک پلتفرم خارجی استفاده می شود و محدودیت های تحریم اجازه استفاده بر روی سرور را نمی دهد. خیلی مایوس کننده است وقتی با زدن یک دستور ساده لینوکسی با ارور عدم دسترسی مواجه می شوید  حالا باید دنبال راهکار برای رفع مشکل روی یک سرور داخلی بگردید. مشکل وقتی حاد تر به نظر می رسد که وقتی از پشتیبانی سرور استمداد می جویید در اقدامی کاملا محتاطانه و محافظه کارانه از پاسخ دادن طفره می رود.

 

اما جواب روشن است. فرایند همان فرایند سابق است منتها فضای اجرا و شیوه اجرا متفاوت خواهد بود. برای اینکه دستور نصب از طریق یک پراکسی اجرا کنید روش‌های متعددی وجود دارد. همچنین جهت فعال کردن سرویس های وی پ ن راه های گوناگونی وجود دارد اما شاید هیچکدام از این روش ها به سادگی و آسانی استفاده از سرویس شکن نباشد.

این سرویس مختص برنامه نویسان ایرانی طراحی شده است و هدفش رفع تحریم برای ایرانی ها است. از این سرویس فقط و فقط می توان در زمینه اتصال به منابع تخصصی برنامه نویسی و نرم افزار که برای ایرانی ها محدود شده اند استفاده کرد و قابلیت استفاده برای دور زدن فیلترینگ داخلی در آن محدود شده که این روش باعث میشه فقط در زمینه تخصصی نرم افزار مورد استفاده قرار بگیره.

خبر خوب اینکه استفاده از شکن برای مصارف غیر تجاری و شخصی رایگان هست و خبر بد اینکه سرویس رایگان سرعت بسیار پایینی داره. اما در هر حال بهترین روش و ساده ترین روش برای سرور همین سرویس هست و اگه مثل من وقت زیادی رو برای حل مشکل ارور ۴۰۳ کرده باشید بیشتر قدرش رو می دونید و قطعا داوطلبانه از این سرویس حمایت مالی خواهید کرد تا همچنان پابرجای باقی بماند.

البته استفاده از این سرویس برای اندروید استودیو با توجه به محدودیت اینترنت خانگی و کندی این سرویس اصلا توصیه نمیشه ولی روی سرور به جرات میشه گفت یکی از ساده ترین راه حل های ممکن است.